BLOGI

Kevytautot - liikenteen sujuvoittamiselle lisää haasteita ja kannusteita?

Share |

Torstai 11.10.2018 klo 17:50 - Vesa-Matti Saarakkala


vesa-matti_saarakkala__Kopio.jpg

Hallitus on tuonut eduskuntaan esityksen kevytautoista. Tavallisia autoja alettaisiin muuntaa 15-17-vuotiaiden menopeleiksi rajoittamalla niiden nopeus 45 kilometriin tunnissa. Ajatuksena on lisätä nuorten turvallisuutta tieliikenteessä, kun mopoautojen eli kevyiden nelipyörien tilalle voitaisiin ottaa turvallisemmalla korirakenteella varustettuja vaihtoehtoja. Ehkä ne olisivat myös ajan oloon edullisempia, vaikka kyse olisikin vuosimalliltaan melko uusista autoista. Siinä esityksen hyvät puolet yhdestä lähtökohdasta ja tulokulmasta tarkasteltuna. Mutta vain yhdestä.

Huonona puolena on pakko nostaa esille se, että kun mopoautot aiheuttavat ”pääteillä” jo ennestään ruuhkia ja ohitustarpeita, niin kun niiden tilalle lanseerataan vielä enemmän tilaa vieviä yhtä hitaita ajoneuvoja, voidaan ruuhkien ja ohitustilanteiden olettaa pahenevan entisestään. Oletettavaa on myös se, että näiden hitaiden ajoneuvojen määrä lisääntyisi merkittävästi nykytilanteeseen nähden.

Samaan aikaan yhteiskunnallamme ei meinaa olla varaa investoida tieverkon kehittämiseen riittävästi. Teiden ”korjausvelkakin” on merkittävä, vaikka nykyinen hallitus onkin sitä pyrkinyt voimakkaasti vähentämään. Mistä siis rahat uusiin nelikaistaisiin teihin ja uusiin ohituskaistoihin kanta- ja valtateillä, jos hitaiden ajoneuvojen määrää lisätään voimakkaasti ja kun nämä hitaat ajoneuvot olisivat jatkossa entistä isokokoisempia? Vai onko tilanne se, että asiasta ei kehdata puhua, kun suunnilleen kaikki tuntevat jonkun perheen, jolle mopoautosta on muodostunut tärkeä osa arkea. En tiedä, miten ennen pärjättiin ilmankin niitä.

Itse olen kysellyt, eikö hitaita ajoneuvoja, kuten tällä hetkellä kevyitä nelipyöriä eli mopoautoja, voitaisi kieltää ainakin kaksikaistaisilla kanta- ja valtateillä, mutta siihen ei ole ollut valmiuksia. Ehkä on sitten tärkeämpää, että alaikäisille saadaan lisää näitä menopelejä, joilla päästä kulkemaan ”isoilla” ja raskaastikin liikennöidyillä vilkasliikenteisillä väylillä kuin se, että työmatkaliikenne ja raskas liikenne sujuisivat paremmin.

Ei siis muuta kuin rahaa tiskiin uusiin väylien kehittämishankkeisiin, ohituskaistoihin ja nelikaistaisiin. Kallis ratkaisu, jos asiaa tarkastelee kansantalouden kannalta, mutta niin on pakko toimia, jos mopoautot - ja jatkossa myös ”hidasautot” - kulkevat enenevässä määrin ruuhkaisillakin ”pääteillä”.

Taidanpa lukea tänään iltasaduksi kotikirjastosta löytyviä Hölmölän Hessun tarinoita, mutta en itke itseäni uneen: Uskon vakaasti siihen, että tämä lakihanke saa kaikkien meidän kirstunvartijoiden kädet rahahanojen äärellä heltymään ja suomalaiset saavat entistä leveämpiä baanoja. Ainakin näen siitä unta.